Even voorstellen

Mijn naam is Ferdy Strikker, ondernemer en onderwijspedagoog. Het is mijn missie om te inspireren tot onderwijs waarin je jezelf nog meer kunt ontdekken en ontwikkelen om van daaruit jouw unieke bijdrage te leveren aan anderen in een mooiere wereld waar ieders talent tot bloei kan komen!

Mijn ervaring

2019 – heden | Eigenaar Onderwijs in Perspectief | KlasCoach™training en Teams met Impact

2018 – 2019  | Docent Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn | HAN Nijmegen

2017 – heden | Mede-eigenaar Trainingsbureau IJsberg Inzicht | Trainingen Systemische Communicatie

2016 – 2018 | Docent/coach Bacheloropleiding Pedagogiek vanuit het Ecologisch Perspectief | HU Amersfoort

2016 – 2017 | Trainer Intuïtieve Pedagogische Tact | HAN Arnhem

2015 – 2017 | Ontwikkelingsgericht coach Onderwijscoöperatie | Leraren Ontwikkelfonds (LOF)

2014 – 2017 | Invalleerkracht PO Primair Select

2001 – 2014 | Leerkracht bovenbouw, Techniek coördinator | SBO De Piramide

2011 – 2013 | Opleider in de school | HAN Pabo Arnhem

2000 – 2001 | Leerkracht groep 7 | BS Mariënhof Alphen a/d Maas

1999 – 2000 Leerkracht in Opleiding | Bovenbouw Asielzoekersschool Stevensbeek

2020 | Training Verbaal Meesterschap | Remco Claassen | Denk Producties

2018 – 2019 | Opleiding Familieopstellingen | Elmer Hendrix, IvSW

2018 | Opleiding Organisatieopstellingen | Elmer Hendrix, IvSW

2015 – 2016 | Train de Trainer – Systemisch begeleiden van groepen | Gerbert Sipman, HAN

2013 – 2016 | Masteropleiding Pedagogiek vanuit het Ecologisch Perspectief | Hogeschool Utrecht, Faculteit Maatschappij en Recht, Instituut voor Ecologische Pedagogiek

2012 – 2013 | HAN Training onderzoeksvaardigheden | Bregje de Vries, Lector HAN University

2011 | Training Motiverende gespreksvoering (MI) | Anne van Stralen en Sergio van der Pluijm, IEP

2011 | Training MNNS aanpak behandeling van stress, burn-out en depressie | Theo van der Ven, Brain in Balance

2011 | Begeleidingsvaardigheden voor Mentoren II | HAN, Arnhem

2010 | Kortdurend Oplossingsgericht coachen | Hans Cladder, IEP

2009 – 2010 Opleiding tot coach en adviseur | Academie voor Coaching

2007 | Begeleidingsvaardigheden voor Mentoren I | HAN, Arnhem

1996 – 2000 | Pedagogische Academie voor (Basis) Onderwijs, Theorie en praktijkopleiding | PABO Groenewoud, Nijmegen

  • Resultaatgericht
  • Flexibel
  • Humoristisch
  • Integer
  • Onderzoekend
  • Inspirerend
  • Samenwerkend
  • Initiatiefrijk
  • Analytisch
  • Innovatief
  • Procesbegeleider Onderwijs-Hackathon 2018 Nijmegen
  • Deelnemer organisatie Meetup024
  • Workshop georganiseerd voor  ‘Ieder talent telt’
  • Onderwijs tegen het licht – Systemische verkenning voor IVSW

Mijn verhaal

Hoe het allemaal begon

Op dinsdag dertien mei 2014 kwam ik als leraar tot stilstand. Al langere tijd merkte ik onvrede en onmacht over de manier waarop ik in het onderwijs werkte. De hoge druk van opgelegde taken en gebrek aan werkelijke verbinding verdrong mijn passie om te ontdekken, te spelen en te ontwikkelen. Leerlingen moesten verplicht deelnemen aan alle lessen, ongeacht talent of motivatie. Het rooster stond vast, en de verwachtingen voelden dwingend.

Het kantelpunt

Eén jongen weigerde al langere tijd om mee te doen, ook niet met de gymles. We hadden al gepraat, met hem, zijn ouders, de directeur, de gymleraar en alles gedocumenteerd. Daar zat hij; starend door het raam van de gymzaal. Hij wilde die dag echt niet meer, en ik besefte; ik ook niet. Ik ben naar de directeur gegaan en heb opgezegd. Na dertien jaar op deze school te hebben gewerkt hielp deze bijzondere leerling bij mijn keuze om te vertrekken. Vanaf dat moment was ik vastbesloten om verandering te brengen, al wist ik nog niet hoe.

Mijn visie

Door mijn ervaring in de afgelopen jaren ontwikkelde ik een sterke visie over hoe ik onderwijs zie. Alles is er al, het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt. Transformatie van onderwijs vraagt om ‘anders kijken’ en met zicht op nieuwe perspectieven in actie te komen. Ondernemende docententeams co-creëren in onderling vertrouwen hun antwoord op onderwijsvraagstukken en doen dat altijd in het belang van de leerling en hun toekomst. 

Waarom Onderwijs in Perspectief?

Vorig jaar besloot ik mijn missie te gaan waarmaken. Gedreven door mijn eigen onderwijservaring, geïnspireerd door andere gepassioneerde (onderwijs)mensen die op mijn pad kwamen, aangevuld met trainingen, opleidingen en boeken, ontwikkelde ik in de afgelopen jaren mijn onderwijs Transformatie-model en werkwijze. Het vormt een basis voor duurzame verandering, een wendbare schoolorganisatie en gelukkige docenten en leerlingen.

 
Deel jij mijn visie?