
Even voorstellen
Mijn naam is Ferdy Strikker, ondernemer en onderwijspedagoog. Het is mijn missie om te inspireren tot onderwijs waarin je jezelf nog meer kunt ontdekken en ontwikkelen om van daaruit jouw unieke bijdrage te leveren aan anderen in een mooiere wereld waar ieders talent tot bloei kan komen!
Mijn ervaring
2019 – heden | Eigenaar Onderwijs in Perspectief | KlasCoach™training en Teams met Impact
2018 – 2019 | Docent Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn | HAN Nijmegen
2017 – heden | Mede-eigenaar Trainingsbureau IJsberg Inzicht | Trainingen Systemische Communicatie
2016 – 2018 | Docent/coach Bacheloropleiding Pedagogiek vanuit het Ecologisch Perspectief | HU Amersfoort
2016 – 2017 | Trainer Intuïtieve Pedagogische Tact | HAN Arnhem
2015 – 2017 | Ontwikkelingsgericht coach Onderwijscoöperatie | Leraren Ontwikkelfonds (LOF)
2014 – 2017 | Invalleerkracht PO Primair Select
2001 – 2014 | Leerkracht bovenbouw, Techniek coördinator | SBO De Piramide
2011 – 2013 | Opleider in de school | HAN Pabo Arnhem
2000 – 2001 | Leerkracht groep 7 | BS Mariënhof Alphen a/d Maas
1999 – 2000 Leerkracht in Opleiding | Bovenbouw Asielzoekersschool Stevensbeek
2020 | Training Verbaal Meesterschap | Remco Claassen | Denk Producties
2018 – 2019 | Opleiding Familieopstellingen | Elmer Hendrix, IvSW
2018 | Opleiding Organisatieopstellingen | Elmer Hendrix, IvSW
2015 – 2016 | Train de Trainer – Systemisch begeleiden van groepen | Gerbert Sipman, HAN
2013 – 2016 | Masteropleiding Pedagogiek vanuit het Ecologisch Perspectief | Hogeschool Utrecht, Faculteit Maatschappij en Recht, Instituut voor Ecologische Pedagogiek
2012 – 2013 | HAN Training onderzoeksvaardigheden | Bregje de Vries, Lector HAN University
2011 | Training Motiverende gespreksvoering (MI) | Anne van Stralen en Sergio van der Pluijm, IEP
2011 | Training MNNS aanpak behandeling van stress, burn-out en depressie | Theo van der Ven, Brain in Balance
2011 | Begeleidingsvaardigheden voor Mentoren II | HAN, Arnhem
2010 | Kortdurend Oplossingsgericht coachen | Hans Cladder, IEP
2009 – 2010 Opleiding tot coach en adviseur | Academie voor Coaching
2007 | Begeleidingsvaardigheden voor Mentoren I | HAN, Arnhem
1996 – 2000 | Pedagogische Academie voor (Basis) Onderwijs, Theorie en praktijkopleiding | PABO Groenewoud, Nijmegen
- Resultaatgericht
- Flexibel
- Humoristisch
- Integer
- Onderzoekend
- Inspirerend
- Samenwerkend
- Initiatiefrijk
- Analytisch
- Innovatief
- Procesbegeleider Onderwijs-Hackathon 2018 Nijmegen
- Deelnemer organisatie Meetup024
- Workshop georganiseerd voor ‘Ieder talent telt’
- Onderwijs tegen het licht – Systemische verkenning voor IVSW
Mijn verhaal
Hoe het allemaal begon
Op dinsdag dertien mei 2014 kwam ik als leraar tot stilstand. Al langere tijd merkte ik onvrede en onmacht over de manier waarop ik in het onderwijs werkte. De hoge druk van opgelegde taken en gebrek aan werkelijke verbinding verdrong mijn passie om te ontdekken, te spelen en te ontwikkelen. Leerlingen moesten verplicht deelnemen aan alle lessen, ongeacht talent of motivatie. Het rooster stond vast, en de verwachtingen voelden dwingend.


Het kantelpunt
Eén jongen weigerde al langere tijd om mee te doen, ook niet met de gymles. We hadden al gepraat, met hem, zijn ouders, de directeur, de gymleraar en alles gedocumenteerd. Daar zat hij; starend door het raam van de gymzaal. Hij wilde die dag echt niet meer, en ik besefte; ik ook niet. Ik ben naar de directeur gegaan en heb opgezegd. Na dertien jaar op deze school te hebben gewerkt hielp deze bijzondere leerling bij mijn keuze om te vertrekken. Vanaf dat moment was ik vastbesloten om verandering te brengen, al wist ik nog niet hoe.
Mijn visie
Door mijn ervaring in de afgelopen jaren ontwikkelde ik een sterke visie over hoe ik onderwijs zie. Alles is er al, het is maar net vanuit welk perspectief je kijkt. Transformatie van onderwijs vraagt om ‘anders kijken’ en met zicht op nieuwe perspectieven in actie te komen. Ondernemende docententeams co-creëren in onderling vertrouwen hun antwoord op onderwijsvraagstukken en doen dat altijd in het belang van de leerling en hun toekomst.


Waarom Onderwijs in Perspectief?
Vorig jaar besloot ik mijn missie te gaan waarmaken. Gedreven door mijn eigen onderwijservaring, geïnspireerd door andere gepassioneerde (onderwijs)mensen die op mijn pad kwamen, aangevuld met trainingen, opleidingen en boeken, ontwikkelde ik in de afgelopen jaren mijn onderwijs Transformatie-model en werkwijze. Het vormt een basis voor duurzame verandering, een wendbare schoolorganisatie en gelukkige docenten en leerlingen.